Quan arriba l´estiu, gairebé tothom aprofita fins l´últim raig de sol per agafar color i posar-se morenos. Com que els perjudicis de les radiacions solars ja són ben coneguts, la major part de la població pren el sol amb consciència i es protegeix adequadament. Però tot i així, moltes vegades no és suficient i apareixen les típiques cremades solars.
Una cremada solar prodria definir-se com un envermelliment de la pell, que habitualment es produiex després d´exposar-nos al sol, degut a que el grau d´exposició excedeix la capacitat que té la melanina per protegir la nostra pell.
Les cremades solars poden ser de primer, segon o tercer grau, segons els símptomes:
- Primer grau: són més inflamatòries i no hi ha destrucció de les capes més profundes de la pell. Apareix envermelliment, inflamació i dolor que marxen en 3 dies. Després es produeix una descamació de la part més superficial de la pell, que torna a epitelitzar-se en una semana sense deixar marques.
- Segon grau: l´afectació de la pell és més profunda (dermis) i apareixen butllofes. L´evolució habitualment és bona, i la butllofa s´asseca i es desprèn sola després de pocs dies. Després de 8-10 dies es completa la regeneració de la pell sense deixar marques. NO s´han de reventar les butllofes ja que la pell aixecada representa una capa de protección , i el líquid que hi ha a dintre té les defenses suficients com per enfortir la pell.
- Tercer grau: L´afectació de la pell és encara més profunda, i generalment es caracteritzen perquè solen generar un efecte d´anetèsia, i son indolores. En aquests casos el més adequat és anar al metge.
Què cal fer davant d´una cremada solar???
Les de primer grau és important que es rentin amb suero fisiològic , per eliminar restes de partícules o gèrmens que podrien infectar la ferida. La zona s´assecarà amb una gassa estèril realitzant tocs suas. A continuació es pot aplicar sobre la zona, algún preparat que contingui aloe vera, caléndula, centella asiática, àcid hialurónic…que ajudaran a accelerar la reepitelització. És convenient que la lesió es tapi amb una gassa per evitar posibles infeccions , i per protegir la zona del sol. A la nit la ferida s´haurà de deixar a l´aire lliure.
En les cremades de segon grau, tal i com s´ha comentat abans, no s´hauran de reventar les butllofes. La zona que estigui al voltant de les butllofes, probablement presentarà els mateixos símptomes que una cremada de primer grau, per tant es tractarà com a tal.
Com evitar tot això és molt fàcil: ves a la teva farmàcia de confiança i allà et donaran un fotoprotector que s´adeqüi a les teves necessitats i exigències. Així mateix, també t´explicaran com te l´has de posar i amb quina freqüència.
Viure en un poble de platja és un gran avantatge, i tenir el sol garantit, és un privilegi que no tothom pot gaudir. Fem que aquest privilegi no acabi essent un problema a la llarga!!!
Disfruteu del sol amb cap!!!!