La Fundació Pasqual Maragall ha anunciado hoy la realización de un estudio para detectar los factores causantes del alzheimerdécadas antes de que surjan los síntomas, con el fin de poder diseñar tratamientos que impidan o retrasen la aparición de esta enfermedad neurodegenerativa.
“Queremos obtener información suficiente para tomar decisiones que permitan cambiar el curso de la enfermedad o al menos retardar su aparición”, ha explicado hoy, en una conferencia de prensa, el director de la Fundació Pasqual Maragall, Jordi Camí.
Uno de los principales problemas de las investigaciones en marcha es que los nuevos fármacos en ensayo clínico tienen algún efecto beneficioso sobre los síntomas, pero no llegan a curar, porque la enfermedad, a más o menos ritmo, continúa su curso.
Tras haber logrado las pertinentes autorizaciones administrativas y éticas, la fundación del expresidente de la Generalitat ha hecho hoy un llamamiento para reclutar 400 voluntarios sanos, de entre 33 y 63 años, con parientes enfermos de Alzheimer para someterse a pruebas cada 3 años en las que no se administrarán medicamentos.
Uno de los principales objetivos de las pruebas que se practicarán a los voluntarios es rastrear la aparición de la proteína amiloide en el cerebro, condición necesaria aunque no suficiente para desarrollar Alzheimer. En otras partes del mundo se están desarrollando estudios similares pero no con una cohorte con individuos tan jóvenes (44 años), ha destacado Camí.
La Fundació Pasqual Maragall posa en marxa un ambiciós estudi per detectar la malaltia d’Alzheimer abans que n’apareguin els primers símptomes. Per fer-ho possible, busca 400 voluntaris sans, que siguin fills de malalts d’Alzheimer. Els voluntaris han de tenir entre 44 i 63 anys i han de complir tot un seguit de criteris, com, per exemple, que no pateixin claustrofòbia o que no tinguin malalties com el Parkinson, un ictus o epilèpsia.
Als voluntaris se’ls faran proves cada tres anys durant un llarg període de temps, però no se’ls hi administrarà medicaments. Entre les proves hi ha una ressonància magnètica i una punció lumbar (una tècnica molt similar a la que es fa per aplicar l’anestèsia epidural a les embarassades. Es fa amb avançats mètodes d’anestèsia local que minimitzen el dolor i les posteriors molèsties). Un dels objectius principals de les proves és rastrejar l’aparició de la proteïna amiloide, condició necessària encara que no suficient per desenvolupar la malaltia.
L’objectiu és trobar tractaments que impedeixin o retardin l’aparició de la malaltia. Actualment no hi ha cura per a l’Alzheimer, i quan es diagnostica els danys cerebrals ja són irreversibles.
Els voluntaris interessats en aquest projecte, anomenat estudi ALFA, tenen dues vies per poder-hi participar: trucar al telèfon 93 316 09 90, o bé a través del web alfaestudi.org