VIGILA AMB EL SOL

Tots sabem que el sol és imprescindible per a la vida i que té molts beneficis per a la nostra salut i pels nostres ossos, però també té conseqüències nocives. El sol és un perill potencial ja que pot donar lloc a cremades, dermatitis, envelliment de la pell, taques, fotosensibilitat o inclús desembocar en lesions precanceroses que donin com a resultat càncer de pell.

Els canvis dels valors socials, han fet que el bronzejat deixi de ser un atribut dels treballadors del camp i passi a ser, igual que la forma de vestir, una pràctica social que s’identifica amb un aspecte saludable, esportiu, i de bona posició social. El bronzejat en una pell sana, és la resposta biològica de defensa enfront de la radiació solar. Aquesta és la forma que té la pell de protegir-se de les radiacions ultraviolades (UV).  

CONSEQÜÈNCIES DE L’EXPOSICIÓ SOLAR

  • Fotoenvelliment: incrementa la deshidratació i la pell perd la seva elasticitat afavorint l’aparició d’arrugues. Dóna lloc a l’aparició de taques cutànies.
  • Cremades solars: efecte immediat que provoca envermelliment de la pell, inflamació i dolor. Pot inclús donar lloc a l’aparició d’ampolles, i en els casos més greus pot donar febre, calfreds i dolors estomacals. Aquests últims signes indiquen urgència mèdica.
  • Queratosis actínica: lesió precancerosa més comú. Petites taques d’aspecte aspre, de color vermell o rosat que acostumen a aparèixer a la cara, orelles, mans i als braços.
  • Càncer de pell: dels diferents tipus de càncer el més perillós és el melanoma. Aquest és un tumor maligne de la pell amb origen en els melanòcits (cèl·lules que donen color a la pell) que pot aparèixer a qualsevol part del cos, però és més habitual a les cames, l’esquena i l’escot.

DETECCIÓ PRECOÇ DEL MELANOMA

Dins dels càncers de pell, el melanoma acostuma a presentar lesions molt característiques conegudes per la regla del ABCDE:

  • A: el lunar és asimètric, és a dir, una mitat és diferent a l’altre.
  • B: presenta una vora irregular ondulada o mal definida.
  • C: canvis en el color d’una zona, amb diferents tonalitats de marró, negre i a vegades blau, vermell o blanc.
  • D: un diàmetre superior a 6 mm.
  • E: evoluciona ràpidament amb canvis de forma, mida o color.

Això permet detectar precoçment el càncer de pell tipus melanoma.

FACTORS DE RISC

El risc augmenta en persones que:

  • Tenen la pell clara
  • Hagin patit cremades solars durant la infància
  • Passin moltes hores al sol de forma intensa
  • Utilitzin cabines de bronzejat
  • Presentin una quantitat elevada de pigues
  • Tinguin una història familiar de càncer de pell
  • Tinguin més de 50 anys

Tot i això, qualsevol persona pot desenvolupar càncer de pell encara que no presenti cap factor de risc.

MESURES DE PREVENCIÓ

  • Eviti l’exposició solar en hores centrals del dia (12 – 16 h).
  • Aprofiti les ombres, sense oblidar que també hi ha exposició indirecta al sol.
  • Utilitzi cremes amb protecció solar sempre que s’hagi d’exposar al sol.
  • Apliqui més d’un cop la protecció solar, no per això deixem de bronzejar-nos.
  • Eviti l’ús de solàrium.
  • Extremi la protecció dels nens i nadons ja que són els més vulnerables.
  • Utilitzi ulleres de sol adequades per a reduir considerablement els danys oculars.

L’autoexploració és molt important, per això sempre que et trobis una nova lesió a la pell o es produeixin canvis en les lesions ja existents s’ha d’anar al dermatòleg.  No oblidis que la pell és la principal barrera davant els agents externs i cal cuidar-la, per això una bona fotoprotecció pot ajudar a reduir el risc de patir càncer de pell.  I recorda: ’ La pell té memòria’’.

Pin It on Pinterest

Share This